En bæredygtig forestilling om at gå forrest, imens isen smelter

”Vi var de første unge, der for alvor mærkede klimaforandringerne. Og de sidste, der kunne standse dem. Vi gjorde det til vores mission at være dem, der tog ansvaret på os.”

Men hvad skete der efter fredag den 15. marts 2019, hvor flere end 1,5 millioner skolelever og studerende gik i strejke for klimaet? Hvor der var 2.083 aktioner i 125 lande verden over. Hvor den unge klimaaktivist Greta Thunberg var på alles læber og krævede, at verdens ledere handlede som var deres hus i brand. Og hvad sker der nu? Venter vi på, at vandet kommer?

Frontløberne giver fanden i pænheden og stiller sig ikke tilfredse med at vække til refleksion og debat. Frontløberne går linen ud og kalejdoskopisk til værks, når de med hørespil, lignelser og brandtale vil vække publikums indre aktivist. For de har erkendt, at prisen for håb er at handle. NU.

 

LEVENDE LÆRING

Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i temaet set fra et teaterperspektiv med øvelser både på gulvet og ved tavlen. Formålet er at vise, hvordan teatret, gennem æstetiske og sceniske virkemidler, kan italesætte vigtige samfundsmæssige udfordringer og sætte problemer til debat. Materialet sigter endvidere på at aktivere krop og stemme og give eleverne redskaber til at tage ordet i større forsamlinger og give udtryk for deres mening. Det er vores ambition, at de unge får et udgangspunkt for videre refleksion, stillingtagen og handlen i deres liv.

Vi tænker undervisningsmaterialet som en del af helheden Levende Læring, der sigter på direkte engagement i det danske demokrati og samfund med udgangspunkt i kampen for klimaet. Forløbet er bygget op om  en teateroplevelse.

Levende læring består af:

  • teaterforestillingen »FRONTLØBERNE«
  • undervisningsmateriale til brug på skolen efter teateroplevelsen
  • oplæg med debat. Vi er i gang med at planlægge debatarrangementer flg. dage:
1. oktober kl. 12.30 Fridays For Future, (Sasha)
2. oktober kl. 12.30 Extinction Rebellion, (Terese)
3. oktober, PANELDEBAT, Fridays For Future (Sasha), NOAH (Anna), Extinction Rebellion (Sophia)
8. oktober kl. 10
8. oktober kl. 12.30 NOAH, (Anna)

PÅ & BAG SCENENHVOR & HVORNÅR & BILLETKØBUNDERVISNINGSMATERIALEKLIMAAKTIVISME

MEDVIRKENDE Jacob Teglgaard & Anne Gry Henningsen
INSTRUKTØR Petra Adlerberth-Wik
SCENOGRAF Siggi Óli Pálmason
LYSDESIGNER Jari Matsi
LYD Jes Theede
MANUSKRIPT Alexandra Molkte Johansen + holdet
DRAMATURGISK ASSISTENT Signe Regitze Berg
FORESTILLINGSLEDER & DRAMAPÆDAGOG Karen Zenia Hal Hermansen
KONSULENT I BÆREDYGTIGT TEATER Whitney Byrn

GRAFIKER Robin Neil Hart
FOTOGRAF Per Morten Abrahamsen
PR, PRESSE & TURNÉSALG Janne Hovmand Storm
PRODUCENT Karoline Michelsen
IDE MÆRKVÆRK

 


Teater GROB

30. september – 9. oktober 2020

30. september kl. 19
1.oktober kl. 10 & kl. 12.30
2. oktober kl. 10 & kl. 12.30
3. oktober kl. 16
5. oktober kl. 10 & kl. 12.30
6. oktober kl. 10 & kl. 12.30
7. oktober kl. 12.30 & kl. 19
8. oktober kl. 10 & kl. 12.30
9. oktober kl. 10

Teater GROB, Nørrebrogade 37, 2200 København N

Kontakt os, hvis I ønsker forestillinger på andre tidspunkter end de fastsatte.

BILLETTER
40 kr. ung gruppe
øvrige priser 115 – 115 kr.
+ billetgebyr

billettelefon 35 300 500
billet@grob.dk

SPØRGSMÅL
Janne Hovmand Storm
janne@maerkvaerk.dk
27 54 62 35

Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i temaet set fra et teaterperspektiv med øvelser både på gulvet og ved tavlen. Formålet er at vise, hvordan teatret, gennem æstetiske og sceniske virkemidler, kan italesætte vigtige samfundsmæssige udfordringer og sætte problemer til debat. Materialet sigter endvidere på at aktivere krop og stemme og give eleverne redskaber til at tage ordet i større forsamlinger og give udtryk for deres mening. Det er vores ambition at de unge får et udgangspunkt for videre refleksion, stillingtagen og handlen i deres liv.

Vi tænker undervisningsmaterialet som en del af helheden Levende Læring, der sigter på direkte engagement i det danske demokrati og samfund med udgangspunkt i kampen for klimaet. Forløbet er bygget op om  en teateroplevelse.

Levende læring består af:

  • teaterforestillingen »FRONTLØBERNE«
  • undervisningsmateriale til brug på skolen efter teateroplevelsen
  • oplæg med debat. Vi er i gang med at undersøge mulighederne for oplæg til debat. Vi forventer, at det bliver et tilbud til 2-5 af forestillingerne. Vi forventer at have information klar 1. september.

SPØRGSMÅL
Janne Hovmand Storm
janne@maerkvaerk.dk
27 54 62 35

”Bliv klimaktivist med de evner du har, hvis du vil bidrage til at reducere mængden af CO₂ og skabe betingelserne for en bæredygtig fremtid.”Det var budskabet fra alle de klimaktivister, som vi har talt med i forbindelse med researchen til »FRONTLØBERNE«. Vi stiler efter at skabe bæredygtige produktioner fra og med produktionen af denne forestilling.

Du kan læse om vores bæredygtighedspolitik under menupunktet af samme navn.

Udover de initiativer, der er beskrevet dér, vil vi:

  • Ugentligt videreformidle aktuelle initiativer under overskriften KLIMAALARM på facebook.
  • Ugentligt fortælle om et af de dilemmaer vi selv står i på produktionen og hvordan vi løser det eller konkluderer på det. Det sker under overskriften KLIMADILEMMA på facebook.

Find os på facebook her.